ניקוי וחיטוי מאגרי מים

אל תקחו סיכונים מיותרים! טיהור מים מקצועי במחיר הנמוך ביותר בישראל!

תוכן עניינים

ניקוי וחיטוי מאגרי מים

ניקוי וחיטוי מאגרי מיםאנשים רבים חושבים כי חיטוי מאגרי מים הוא נושא שאמור לעניין בעיקר מפעלים לייצור מזון ומשקאות או מפעלים תעשייתיים שונים,אך למעשה מדובר בנושא שאמור לעניין כל אדם, הרי בכל בית כיום ניתן למצוא מגוון של מאגרי מים בהם אנו משתמשים במהלך שגרת יומינו באופן קבוע, ואף זאת יכולים לגרום לנו נזק בעקבות זיהומים שונים בהם. מהם סוגי מאגרי המים הקיימים? מהם הזיהומים האפשריים במאגרי מים בישראל? מהם הסיכונים הכרוכים בזיהום של מאגר מים?

 

מאגרי מים וסוגיהם

ניתן למצוא מגוון רחב של מאגרי מים הנמצאים בסביבת המחייה שלנו. במקומות מסוימים מאגרי המים משמשים תפקיד חשוב ורחב יותר ולכן תפקודם בולט יותר בשטח.  לדוגמא ישנם מאגרי מים אשר נמצאים בשדות חקלאיים על מנת לאפשר אספקת מים לכל חי בכל עת, מאגרי מים יכולים להימצא במערך אספקת מים לישובים וכמו כן גם במפעלים לייצור מזון לייצור משקאות שם מאגרי המים משמשים לאגירת מים גולמיים ולאחר מכן גם למים שעברו תהליך טיהור, ישנם מאגרים נוספים אשר משמשים לייצור ומילוי אריזות המוצרים. וכמובן חשוב לדעת כמה יעלה לבצע ניקוי וחיטוי מאגרי מים.

מאגרי מים – הזיהומים האפשריים

זיהומי המים השונים הקיימים בארץ למעשה פוגעים ברמת האיכות של המים. הפגיעה באיכות של המים יכולה לבוא לידי ביטוי במספר דרכים שונות: בטעם מוזר של המים, בצבע שונה של המים. בנוסף על כך, מים אשר רמת האיכות שלהם נפגעה עלולים לפגוע בבריאות של אנשים ששותים את המים, הפגיעה כתוצאה משתיית המים יכולה להתגלות לאחר זמן קצר מרגע שתיית המים או לאחר זמן ארוך מרגע שתיית המים.

את זיהומי המים עיקריים נוהגים לחלק לשתי קבוצות עיקריות:

  • זיהום בקטריאלי – זיהום בקטריאלי הוא למעשה זיהום אשר נוצר עקב חדירה של חיידקים לתוך מאגרי המים השונים והתפשטות של החיידקים בתוך מאגרי המים. המים משמשים בתור מקור אוכל חשוב מאוד לחיידקים, למרות שהמים משמשים כמקור אוכל חשוב מאוד לחיידקים הם עדיין לא מספיקים בשביל החיידקים. בעונות מסוימות במהלך השנה, טמפרטורת המים אשר נמצאת במאגרי המים השונים משתנה, אותה טמפרטורה של המים משמשת בתור בסיס מעולה להתפתחות של חיידקים שונים. כאשר המים בתוך מאגרי המים מקיימים תנאים מסוימים עלולים להתפתח בהם מושבות של חיידקים, בדרך כלל זיהום בקטריאלי נגרם בגלל חיבורים במאגרי המים שאינם אטומים כראוי, דרך אותם חיבורים נכנס הזיהום אל מאגרי המים. כאשר אנו מדברים על זיהום בקטריאלי אנחנו מדברים על זיהום נפוץ מאוד במאגרי המים השונים במדינת ישראל, קיימים מאגרי מים רבים במדינת ישראל בהם המים עומדים וחשופים לאוויר. חלק ממאגרי המים הללו הם: דודי שמש, מכונת קפה ביתית, דודי חשמל, מאגר מים למקרה חירום, בר מים ביתי ועוד. בכל אחד ממאגרי המים הללו יכול להיווצר זיהום בקטריאלי.
  • זיהום כימי – זיהום כימי הוא זיהום אשר נגרם עקב כניסה של חומרים שונים אל תוך מאגר המים, החומרים הנפוצים ביותר שחודרים אל מאגרי המים וגורמים לזיהום כימי הם: סוגים שונים של מתכות, חלודה, גרגרים של חול, גרגרים של אבק, סוגים שונים של חומרים רעילים, סוגים שונים של חומרים מסוכנים וכו'. כל אחד מן החומרים הללו עלול להתפשט במאגר המים בקלות ולגרום למצב בו המים הופכים להיות מסוכנים לבריאותם של בני האדם, הסיכון יכול להיות גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך.

 

הסיכונים הכרוכים בזיהום מאגר מים

בכל אחד ממאגרי המים בישראל קיים סיכוי של חדירה של מזהם אל תוך מאגר המים, כאשר המזהם חודר אל המאגר הוא עלול לשקוע ולהישאר בדפנות של מאגר המים, באופן הזה המים ישארו מזוהמים באופן קבוע. מים מזוהמים יכולים לבוא לידי ביטוי במספר דרכים: שינוי בטעם של המים, אומנם השינוי בטעם של המים אינו משמעותי במיוחד אך המים עלולים להיות מסוכנים מאוד לבני אדם ועשויים לפגוע בבריאות שלהם. מאגרי מים שאינם מתוחזקים בהתאם לתקנות שנקבעו על פי משרד הבריאות עשויים להוביל למצב בו בני אדם חשופים למחלות שונות אשר נובעות מזיהום של המים, חלק מן המחלות אשר עשויות להיווצר עקב זיהום של מאגר מים הן: שלשולים, סלמונלה, קוליפורם, לגיונה ועוד שלל מחלות מסוכנות. בני האדם נחשפים למים מזוהמים ולמחלות האפשריות דרך השימוש שהם עושים במים במהלך חיי היום יום שלהם – שימוש במים לרחצה, שימוש במים לשטיפה של מוצרים שונים, שימוש במים לשתייה ועוד.

קראו עוד: מדריך חיטוי צנרת מים ומאגרי מים

ניקוי וחיטוי מאגרי מים – ככה עושים את זה

ניקוי וחיטוי של מאגרי מים הוא תהליך קבוע ומסודר אשר מחולק למספר שלבים.

  • ניקוז של המים הקיימים – לפני שמתחילים בניקוי של מאגר המים יש לרוקן אותו לחלוטין מהמים אשר קיימים בו. אין אפשרות לנקות מאגר מים כאשר יש בתוכו מים.
  • ניקוי של מאגר המים – לאחר שכל המים רוקנו, הדבר הבא שיש לעשות הוא להיכנס אל תוך מאגר המים ולנקות אותו ביסודיות רבה. בחלק גדול מן המקרים הניקוי נעשה באמצעות מברשות קשיחות או במכשירים שונים אשר פועלים על לחץ גבוה. יש עדיפות לשימוש במברשות קשיחות בגלל שהן לא פוגעות בבטון בתהליך של ניקוי המאגר.
  • חיטוי המאגר – לאחר ניקוי המאגר יש לחטא את מאגר המים בצורה יסודית, החיטוי נעשה על ידי שימוש בסודיום היפוכלוריט.
  • ניקוי נוסף למאגר – לאחר חיטוי מאגר יש לנקות אותו פעם נוספת כדי להעלים את השאריות של חומר החיטוי בו נעשה שימוש כדי לחטא את המאגר.
  • מילוי מאגר המים – לאחר הניקוי הנוסף שנערך למאגר המים, ממלאים את מאגר במים בחזרה ומחזירים אותו לשימוש מלא.
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!