חיטוי וניקוי מאגרי מים​

אל תקחו סיכונים מיותרים! טיהור מים מקצועי במחיר הנמוך ביותר בישראל!

תוכן עניינים

מתי צריך לנקות ולחטא מאגר מים?

ישנם כמה מצבים שדורשים ניקוי וחיטוי מאגרי מים, כמו למשל:

ניקיון תקופתי – בריכות שמוזנות על ידי המוביל הארצי, ומאגרים בבנייני מגורים, יש לחטא ולנקות פעם בשנה. בריכות של מים מותפלים – חלה חובה לנקותם אחת לשנתיים. כל סוג של מאגר גדול אחר מצריך ניקוי וחיטוי רק כל 5 שנים, בתנאי שמדי שנה יישלחו צילומים ודגימות לרשות הבריאות, ביחד עם הבקשה לדחיית הניקוי.

כשמתקינים מערכת מים חדשה – אחרי ההתקנה, אבל טרם קבלת אישור אספקת מים, יש לחטא ולנקות את המערכת למניעת זיהומים, טעמים וריחות לוואי במים.

בזמן פעילויות תחזוקה – כל פתיחה של מערכת המים עלולה להביא לחדירה של זיהומים. לכן, לפני שמחברים את המערכת מחדש, יש לבצע ניקוי וחיטוי של מערכות מי השתיה.

עם שינוי ייעוד מאגר המים – למשל, אם המים במערכת מעולם לא שימשו לשתייה, וכעת מבקשים להפוך אותם למי שתייה, זה ניתן לביצוע רק לאחר שמקבלים אישור מרשות הבריאות, שתלוי בניקיון ובחיטוי יסודיים.

אם חדר זיהום למאגר – יינקטו פעולות שונות של ניקוי וחיטוי בהתאם לרמת הזיהום. פעולות אלה גם תלויות בסוג מערכת המים. זיהומים יכולים להיות ימשושים, מינרלים ועוד.

 

מאגרי מים הם מקומות שבהם מים נאספים ומאוחסנים למטרת צריכה. הם ממוקמים בדרך כלל ליד בתים של קהילות וערים בישראל. עם הגידול במספר האנשים באופן כללי בעולם, יש צורך מוגבר לשמור על מאגרי מים אלה נקיים ובטוחים. הנה המידע על חיטוי וניקוי מאגרי מים:

מאגרי מים נוצרים לאגירת מים על מנת לספק מקור מים לשתייה נקי ובטוח. עם זאת, המאגרים עלולים להיות מזוהמים מפעילויות אנושיות כמו חקלאות, תעשייה וכרייה. יש הרבה סיבות לזיהום מהסוגים האלו. למשל, קיים סיכון גבוה לזיהום עקב פסולת תעשייתית ממפעלים או מכרות בהם נעשה שימוש בכימיקלים. מתי נצטרך חיטוי וניקוי מאגרי מים? המשיכו לקרוא.

גורמים אפשריים לזיהום במאגרי מים כוללים

בין הגורמים המזהמים הפוטנציאליים, תמצאו למשל משק חקלאי שמשתמש בדשן שעלול לחלחל למאגרי מים. כמו כן, פסולת תעשייתית היא גורם ידוע שמוביל לזיהום מאגרים ויצריך חיטוי וניקוי מאגרי מים. המזהמים במאגרי המים נגרמים בעיקר מפעילות אנושית כמו חקלאות, כרייה ותשתיות ביוב.

זיהום מים הוא נושא עולמי מרכזי שעלול לגרום לבעיות בריאות רבות. זה יכול גם להוביל למוות של חיים מימיים וצמחים. בימינו, חלק מהגורמים לזיהום מים הם כימיקלים תעשייתיים, חומרי הדברה ודשנים. כימיקלים אלו מגיעים למים דרך האדמות החקלאיות, או מקורות אחרים כגון מערכות ספיגה או מתקני טיהור שפכים. בסופו של דבר, ישנם מקורות זיהום רבים במאגרי מים. המקור הנפוץ ביותר הוא פעילות אנושית.

 

כמה דברים שכדאי לדעת על חיטוי וניקוי מאגרי מים

יש לדעת כי, ניתן לחטא מאגרי מים בעזרת כלור וחומרים ייעודיים אחרים לקטילת וירוסים, חיידקים ופסולת. לרוב, הזמן הטוב ביותר לנקות מאגר הוא בעונות יבשות. כמו כן, בד"כ אין צורך להשתמש בכימיקלים קשים בעת הניקוי של המאגר.

תהליך החיטוי הוא תהליך שמטרתו להרוג את כל צורות החיידקים העלולים לגרום למחלות כמו כולרה, טיפוס, דיזנטריה, הפטיטיס A, קדחת טיפוס ופוליו. תהליך זה נעשה באמצעות כלור או כלוראמין כדי להפוך את המים בטוחים לצריכה.

 

מה כולל התהליך של ניקוי וחיטוי מאגרי מים?

התהליך של חיטוי וניקוי מאגרי מים כולל הוספת כמה כימיקלים למאגר, שיגיבו עם מולקולות המים על מנת להרוג את כל החיידקים הקיימים בו. הכימיקלים המשמשים יכולים להיות נתרן היפוכלוריט (NaOCl), נתרן דיכלורו איזוק ועוד.

תהליך הניקוי והחיטוי של מאגרי מים כרוך במספר שלבים. זה מתחיל בהסרה של כל המשקעים, החלודה, הקורוזיה ושאר הפסולת מהמאגר. לאחר מכן, שאיבת עודפי מים שהצטברו במאגר לאחר הניקוי. השלב הבא הוא להוסיף כימיקלים כדי להרוג את כל החיידקים במים. השלב האחרון הוא שאיבת כל המים שנאספו במהלך התהליך. במילים אחרות, ניקוי וחיטוי מאגרי מים הוא תהליך הכולל היפטרות מכל חיידק, וירוס או מזהמים אחרים שעלולים להימצא במים.

מה הכי חשוב בתהליך של חיטוי וניקוי מאגרי מים?

בכל הנוגע לניקוי מאגרי מים, הדבר החשוב ביותר הוא לפנות את הפסולת מתחתית המאגר. זה נעשה על ידי שימוש במשאבה שמווספת לתוכה מינון מתאים של כלור. הלחץ במשאבות אלו הוא שעוזר בפינוי הפסולת מתחתית המאגר.

הגורם החשוב ביותר בתהליך זה הוא רמת הזיהום שכבר התרחש במאגר. על מנת להבטיח שלא יהיה זיהום נוסף, חשוב לוודא שאין זיהומים במאגר לפני שמתחילים לנקות אותו. לאחר מכן נשאבים מים דרך מסנן, שמסיר את כל החלקיקים שבאו במגע עם מים. לבסוף, כלור מוזרם למערכת כדי להרוג את הפתוגניים והחיידקים שנותרו לפני שיוכלו לגרום נזק. במובן זה, חיטוי וניקוי מאגרי מים הוא תהליך מורכב. זה כרוך בהמון שלבים שצריך להקפיד עליהם כדי להגיע לתוצאה הרצויה. שלבים אלו כוללים משאבות לחץ, כלור, פינוי פסולת מתחתית המאגר והוספת מינון מתאים.

כמה כלור יש להוסיף לאחר חיטוי וניקוי מאגרי מים?

ישנן מספר דרכים לקבוע כמה כלור יש להוסיף למאגר המים לאחר חיטוי וניקויו, כאשר כל מקרה לגופו. במילים אחרות, המינון של הכלור משתנה ממאגר למאגר. אחת הדרכים היא להשתמש ב- כלורינטור, שהוא מכשיר אוטומטי שיכול לזהות ולהתאים את כמות הכלור במאגר. דרך נוספת היא להשתמש בכלור ידני, אותו ניתן למלא בכלור נוזלי או אבקת כלור ולאחר מכן להוסיף אותו למאגר באופן ידני.

כלור הוא חומר חיטוי נפוץ בשימוש במאגרי מים. חשוב להוסיף כלור בכמות הנכונה כדי להבטיח שהוא יהרוג את כל החיידקים והנגיפים. כמות הכלור הדרושה כדי להרוג את כל החיידקים והנגיפים תלויה בכמה זמן מאגר המים היה מזוהם וכן בגודל של המאגר. אם אין סימני זיהום קשים, אז 1 מיליגרם לליטר אמור להספיק ברוב המקרים. אם יש סימני זיהום מהותיים, יש להוסיף 3 מיליגרם לליטר בחלק מהמקרים. חשוב לציין כי, אין להוסיף בעצמכם כלור מאגרי מים! משימה זו מתבצעת רק על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בתחום.

 

מדוע לא להוסיף בעצמי כלור למאגר המים?

כלור הוא כימיקל חזק רעיל, שעלול לגרום לבעיות בריאות קשות אם הוא מתווסף למאגר המים ללא בקרה ופיקוח מקצועיים. לכן, חשוב לדעת את הסיכונים הכרוכים בהוספת כלור למאגרי מים. הסיכונים בהוספת כלור למאגר המים כוללים כאבי שרירים והתכווצויות, סְחַרחוֹרֶת, בחילה, כאבי ראש, גירוי בגרון וגירוי של העיניים, האף והריאות, הרעלה כללית ואף מוות בחלק מהמקרים.

עם זאת, כאשר מוסיפים אותו בצורה מבוקרת ונכונה, כלור הוא חומר חיטוי בשימוש נרחב. זכרו, כלור הוא כימיקל מסוכן ועלול להיות מסוכן אם שואפים אותו או צורכים אותו בשתייה. השימוש הלא נכון והלא מבוקר בו במאגרי מים, עלול לגרום לפגיעה בסביבה ובמערכת האקולוגית, בבני אדם, בע"ח ועוד. כמו כן, ידוע כי תמיסות כלור מגיבות עם כימיקלים אחרים במים, מה שעלול ליצור תוצרי לוואי רעילים שעלולים להוביל למחלה או אפילו למוות. עוד על חיטוי וניקוי מאגרי מים:

 

נדרשות משאבות לחץ עבור חיטוי וניקוי מאגרי מים?

לא בכל המקרים משאבות לחץ נדרשות לניקוי וחיטוי מאגרי מים. עם זאת, הן יכולות לעשות את התהליך קל ומהיר יותר, וזו הסיבה שהן משומשות לעתים קרובות. אנשים רבים עדיין מאמינים שאין צורך במשאבות לחץ לניקוי וחיטוי מאגרי מים. עם זאת, האמת היא שמשאבות אלו יכולות לסייע בהפחתת הסיכון למחלות הנישאות במים. בנוסף, הן חלק חיוני בכל תהליך טיפול במים.

משאבות לחץ יכולות לשמש בדרכים רבות למטרות שונות כמו ניקוי וחיטוי מאגרי מים וכן למטרות אחרות כמו טיפול בשפכים וקירור בריכות שחייה. אבל יחד עם זה, ישנן דרכים רבות לנקות ולחטא מאגרי מים ללא שימוש במשאבות לחץ. יש לדעת כי, משאבות לחץ הן יקרות לשימוש ועלולות להיות מסוכנות כאשר הן בשימוש לא נכון. אם החלטתם להשתמש במשאבות לחץ עבור חיטוי וניקוי מאגרי מים, עשו זאת אך ורק בעזרת אנשי מקצוע (למשל קבלני ביוב או אינסטלטורים).

מי מציע את השירות של חיטוי וניקוי מאגרי מים?

ישנן חברות רבות המציעות שירותי ניקוי וחיטוי למאגרי מים. עם זאת, חשוב לבחור בחברה שיש לה את האישורים הדרושים להציע שירותים אלו. להלן מספר טיפים כיצד למצוא חברה המספקת שירות איכותי לצרכי המים שלכם. קודם כל, בדוק באתר האינטרנט שלהם סקירות של אנשים שהשתמשו בשירותים שלהם בעבר. בנוסף, בדקו את הכישורים שלהם באתר הבית של החברה.

בסופו של דבר, אי אפשר להפריז בחשיבותם של מים נקיים. בארצות הברית, יותר מ-40% מכלל המחלות והמחלות נגרמות על ידי מים מזוהמים. בישראל, המים נחשבים יחסית נקיים, אך עדיין השירות של חיטוי וניקוי מאגרי מים עשוי להיות נדרש ביישובים כאלו ואחרים, אפילו במרכז הארץ. כאשר מחפשים חברה לניקוי וחיטוי מאגר המים שלכם, חשוב לדעת לאיזה שירותים אתם זקוקים. סוג השירות שאתם תצטרכו יקבע את החברה הטובה ביותר לשכור.

 

כמה עולה חיטוי וניקוי מאגרי מים?

עלות חיטוי וניקוי מאגרי מים תלויה בגודל המאגר, עד כמה הוא מזוהם במיקרואורגניזמים, ובאיזו תדירות יש לנקות אותו. העלות יכולה לנוע בין 650 ₪ לבית פרטי ועד 2,500 ₪ לבניינים בגובה של כ-13 קומות.

במקרים מסוימים זה יכול להיות תהליך יקר מאוד שיכול לקחת עד שישה חודשים או יותר, תלוי בסוג המאגר. זכרו, מים הם משאב חיוני לחיים בריאים, וחשוב לוודא שהם נקיים. מאגרי מים נקיים חיוניים לבריאותם של אנשים ובעלי חיים, ועל כן יהיה עליכם לבחור בחברה המתאימה ביותר לצרכיכם. לפני שכירת החברה לביצוע המשימה, בצעו מחקר שוק כדי לוודא שאתם בוחרים נכון.

מערכת אספקת מים היא חלק חיוני מהתשתית של כל עיר, יישוב או קהילה וכו'.. זוהי רשת מורכבת של צינורות ומכלים, המתוחזקים על ידי אנשי מקצוע כדי להבטיח שהמים בטוחים לשתייה. הנה כל מה שצריך לדעת על ניקוי מערכת אספקה מי שתייה.

עם מורכבות המערכת של אספקת מי השתייה, לא תמיד קל לתחזק מערכת כזו. זה המקום שבו הטכנולוגיה נכנסת לתמונה. היא עוזרת במעקב אחר כל המידע הקשור למערכת אספקת מי השתייה ושולחת התראות כאשר משהו משתבש בה. בימינו מסתייעים בטכנולוגיות-מים גם לתחזוקה שוטפת כמו בדיקת נזילות או החלפת חלקים ישנים בצנרות ובתשתיות המים.

באיזו תדירות צריך ניקוי מערכת אספקה מי שתייה?

אם אתם רוצים לוודא שאתם שותים מים נקיים, חשוב לדעת באיזו תדירות יש לנקות את מערכת מי השתייה. תהליך הטיפול במים מיועד להסיר מזהמים ולמנוע מהם להיכנס למי השתייה שלכם. מערכת שאינה מנוקה באופן קבוע, עלולים להצטבר בה מזהמים לאורך זמן ולגרום לבעיות לבריאות האזרחים בעיר או תושבי הקהילה.
משק בית טיפוסי עשוי להזדקק לניקוי קבוע כל שישה חודשים לערך, בעוד שעסק מסחרי עשוי להזדקק ללוח זמנים לניקוי תכוף יותר של ניקוי מערכת אספקה מי שתייה. יש אפילו כאלו שטוענים שיש לנקות את מערכת אספקת מי השתייה לפחות פעמיים בשנה. עם זאת, יש לציין כי חוקיות זו משתנה ממערכת למערכת. בעוד שחלק מהמערכות יצריכו ניקוי תקוף יותר, מערכות אחרות יצריכו ניקוי לעיתים יותר רחוקות.

 

חלק חשוב בשמירה על הבריאות הכללית

ניקוי מערכת אספקת מי השתייה שלך הוא חלק חשוב בשמירה על הבריאות. הדרך הנפוצה ביותר לניקוי מערכת אספקת מי שתייה היא באמצעות טבליות כלור. אלו הן הטבליות היעילות ביותר מבחינת הרג חיידקים ווירוסים.

עם זאת, טבליות אלו עשויות להיות יקרות ודורשות החלפה קבועה, כמו גם פיזורן על ידי גורמים שמוסמכים לעשות זאת. לפני שנרחיב עוד על ניקוי מערכת אספקה מי שתייה במבנה כזה או אחר, חשוב לדבר גם על טיהור מים. האם כלור הוא האפשרות היידה לטיהור מים?

כיצד ניתן לבצע טיהור מים ומתי נצטרך את התהליך?

בשורה התחתונה, טיהור מים הכרחי למניעת זיהום מים. מאגרי מים מזוהמים לרוב עקב הימצאות מים חלודים וזיהום חקלאי. זיהום תעשייתי יכול גם ליצור הרבה בעיות שיובילו לצורך של טיהור מים. יש לדעת כי, ישנן רמות שונות של טיהור מים שניתן לבצע על מנת להסיר חלודה, חיידקים ומזהמים אחרים ממאגר או צינור. הרמה הנפוצה ביותר היא חיטוי אשר קוטל את כל סוגי הנגיפים והחיידקים באספקת המים.
עלינו להבין כי ישנם שלושה סוגי זיהום: תעשייתי, חקלאי וטבעי. זיהום תעשייתי יכול להיגרם על ידי מתכות או כימיקלים. זה יכול להתרחש גם עקב נוכחות של חיידקים או וירוסים. זיהום חקלאי נגרם מדשן המכיל כימיקלים כמו פוספטים או חנקות. זיהום טבעי נגרם מחלודה או מינרלים שנכנסים למאגרים באמצעות שחיקה.

 

להלן כמה דרכים נפוצות לטיהור מאגר מים או צנרת

קודם כל, יש את האפשרות של טיפול כימי. שיטה זו משתמשת בתרכובות כימיות כדי להרוג חיידקים, נגיפים ווירוסים הנמצאים במאגר. שיטה זו עשויה להיות מוצלחת מאוד, אך יקרה להוצאה לפועל. באופן כללי, יש לדעת שניתן לסווג שיטות טיהור מים באופן נרחב לשתי קטגוריות, כימית ופיזיקלית. שיטות כימיות הן הנפוצות ביותר, אך הן גם סוג הטיפול היקר ביותר. שיטות פיזיקליות כוללות שימוש ב-UV.

כמו כן, חומרי חיטוי הורגים חיידקים על ידי פירוק דפנות התא שלהם ובו זמנית מסירים את יכולתם להתרבות עוד יותר. שלושת סוגי חומרי החיטוי המשמשים לטיפול במים הם כלור, אוזון וקרינה אולטרה סגולה (UV). כלור הוא חומר החיטוי הנפוץ ביותר, שכן יש לו סיכון נמוך לייצר תוצרי לוואי מזיקים כגון טריהלומתן.

 

למה בכלל צריך טיהור מים וניקוי מערכת האספקה?

מאגרי מים ממוקמים לרוב באזורים בהם יש כמויות גדולות של חקלאות או תעשייה, העלולים לגרום לזיהום המים עקב דשן, חומרי הדברה, חיידקים ומזהמים נוספים. על מנת להימנע מכך, יש לנקות את המאגרים הללו באופן קבוע בחומרי חיטוי וחומרי ניקוי.

במובן זה של הדברים, טיהור מים הוא תהליך של סילוק חומרים לא רצויים מהמים. בימינו, הדרך הנפוצה ביותר לטיפול במים מזוהמים היא על ידי חיטוי, הכולל הוספת כימיקלים להרוג חיידקים ווירוסים במים המזוהמים. הסוג השני של הטיפול הוא טיהור, המסיר זיהומים פיזיים כמו לכלוך, שמן וחומרים אורגניים שעלולים להימצא במים. לבסוף, יש גם תהליך שמסיר זיהומים כימיים כמו מתכות כבדות או חומרי הדברה. כמו כן, זיהום כימי יכול להתרחש כאשר אנשים משתמשים בחומרי הדברה על גידולים חקלאיים או מזהמים תעשייתיים כמו חומצה גופרתית. עוד על ניקוי מערכת אספקה מי שתייה כאן:

ניקוי מערכת אספקה מי שתייה – מה חשוב לדעת?

בשורה התחתונה, טיהור מים הוא תהליך של הוצאת מזהמים מהמים כדי להפוך אותם לשתייה ומתאימים לצריכה.
ניתן לעשות זאת בשיטות שונות כמו סינון, ספיחה וטיפול כימי. ברמה הביתית, הדרך הנפוצה ביותר לטיהור מים היא באמצעות פילטר המסיר את החלקיקים מהמים.
המסנן ישתמש במגוון שיטות שונות כדי להסיר חלקיקים כמו חיידקים, וירוסים, מתכות ומזהמים אחרים. בין אם תצטרכו שירות ברמה הביתית או התעשייתית, יהיה חשוב לקבל סיוע מאנשי מקצוע המכירים את התחום ויש בידיהם את הכלים הנכונים לניקוי מערכת אספקת המים. ברמה התעשייתית, ניקוי מערכת אספקה מי שתייה יצריך שימוש במשאבות לחץ לעיתים, כמו גם בחומרי חיטוי ודרכים נוספות לטיהור המים או הצנרת.

 מדינת ישראל ידועה כמדינה בעלת מי שתייה באיכות גבוהה מאוד. רמת האיכות של מי השתייה בישראל היא כה גבוהה כתוצאה מעבודות התשתית השונות ובזכות הפעולות השונות אשר נעשות לניקוי המים במאגרי המים השונים בישראל, בזכות אותן הפעולות מי השתייה אשר מגיעים לאוכלוסייה הישראלית הם בעלי איכות גבוהה מאוד, ראויים לשתייה ונקיים מחיידקיים ומזהמים שונים אשר הופכים את המים מסוכנים לשתייה.

כדי שאיכות המים במדינת ישראל תישאר ברמה גבוהה, כדי שהמים יישארו נקיים מחיידקים אשר עשויים לזהם את המים ולהפוך אותם למסוכנים, משרד הבריאות של מדינת ישראל קבע תקנות והוראות ברורות בקשר לשימוש במאגרי מים שונים.  התקנות נוגעות לשימוש אשר נעשה במאגרי מים, לצורת הטיפול במאגרי המים ולרמת האחזקה שלהם למשך זמן רב. מאגר מים שיעבור על אחת מן התקנות שנקבעו בחוק יאבד את הרישיון לספק מים לאוכלוסייה הישראלית.

אחת מן התקנות המשמעותיות ביותר שנקבעו בתחום זה על ידי משרד הבריאות היא תקנה הקובעת כי כל מאגר מים במדינת ישראל מחויב לעבור ניקוי בתקופה שנקבעה מראש, הניקוי של מאגר המים נעשה בצורה מקצועית ויסודית על ידי איש מקצוע מוסמך כדי לוודא שהמים במאגר המים הם באמת ראויים לשתייה, כדי להבטיח שמאגר המים נקי מחיידקים ומזהמים שונים העשויים להפוך את המים מסוכנים לשתייה.

סוגים שונים של מאגרי מים בישראל

ישנם שלושה סוגים של מאגרי מים בהם נעשה שימוש במדינת ישראל:

  • מאגר מי שתייה – מאגר מים מסוג זה נחשב גדול יחסית, מאגר מי שתייה מכיל בתוכו מים ראויים לשתייה אשר זורמים מתוך המאגר אל הברזים במדינת ישראל. מאגר מי שתייה הוא בעל מספר גדלים שונים, בכל מאגר מסוג זה קיים פתח כניסה אשר דרכו יכול להיכנס בן אדם אל תוך מאגר המים.

ניתן למצוא מאגרי מים בבניינים הגבוהים מחמש קומות, המטרה של מאגרי המים הללו היא להגביר את לחץ המים לקומות הגבוהות בבניין ולהמשיך לפעול כמקור מים במקרה בו נעצרת אספקת המים מן הרשות העירונית. מאגר המים מקנה לבניין אספקת מים קבועה למצבי חירום שונים או לצורך שימוש במערכות הכיבוי של הבניין.

  • אוגר מים חמים – מאגר מים מסוג זה נחשב קטן יחסית, אוגר מים חמים הוא מאגר מים אשר ממנו זורמים מים חמים. אוגר מים חמים קטן יותר ממאגר מי שתייה. אוגר מים חמים הוא מאגר המים בעל הסכנות האפשריות הרבות ביותר, זאת כתוצאה מטמפרטורת המים הגבוהה של המים הקיימים במאגר, המים החמים הללו הם בסיס מצויין להתפתחות של חיידקים שונים. פעולת הניקוי במאגר מים מסוג זה היא משמעותית מאוד, זלזול בניקוי של מאגר אוגר מים חמים עלול לגרום לסיכון של חיי אדם.
  • מגדל קירור – מאגר מים מסוג זה משמש לקירור של מים בכמויות גדולות, הקירור נעשה באמצעות זרימה מכוונת של אוויר. מטרתם של מגדלי הקירור היא להפחית את הטמפרטורה של המים. מרבית השימוש במגדלי קירור נעשה במתקנים אזרחיים, כמו למשל שימוש במגדל קירור עבר גנרטור המשמש ככוח חירום.

 

כיצד מתבצע ניקוי מאגר מים?

ניקוי מאגר מים הוא תהליך חשוב מאוד הנעשה לפי שלבים קבועים וברורים.

  • ניקוז המים הקיימים – לפני שמתחילים לנקות את מאגר המים חייב לנקז את המים הקיימים בו לחלוטין עד שמאגר המים יבש. לא ניתן לנקות את מאגר המים כאשר קיימים בו מים.
  • ניקוי מאגר המים – לאחר שמאגר המים התייבש לחלוטין, יש להיכנס לתוכו ולנקות אותו באופן יסודי. ברוב המקרים נעשה שימוש במברשות קשיחות או במכשירים הפועלים על לחץ גבוה כמו גרניק. לא קיים הבדל משמעותי בין כלי העבודה השונים, קיימת עדיפות לשימוש במברשות קשיחות מכיוון שהן מונעות פגיעה בבטון במהלך ניקוי מאגר המים.
  • חיטוי מאגר המים – בשלב זה מתבצע חיטוי מלא ויסודי למאגר המים, החיטוי נעשה באמצעות שימוש בסודיום היפוכלוריט.
  • ניקוי נוסף של מאגר המיםבשלב זה יש צורך בניקיון נוסף של מאגר המים על מנת להסיר את השאריות שנותרו מחומר החיטוי בו נעשה שימוש לחיטוי המאגר.
  • מילוי חוזר של מאגר המים – זהו השלב האחרון בו ממלאים את מאגר המים בחזרה והוא חוזר לשימוש מלא.

בכל סוגי מאגרי המים מתבצע תהליך ניקוי וחיטוי דומה. בעת סיום תהליך הניקוי של מאגר המים חשוב לבצע בדיקת דיגום למים ולשלוח את הבדיקה למעבדה בעלת רישיון ממשרד הבריאות, בבדיקת המעבדה תיבדק רמת הכלור במים ורמת העכירות של המים. פעולת הדיגום של המים יכולה להתבצע כאשר מאגר המים נמצא בשימוש, פעולת דיגום המים אינה דורשת ניקוז של מי המאגר או השבתה של מאר המים. כאשר מדובר לע מגדל קירור יש לבצע גם דגימת מעבדה שתאשר כי המים נקיים מחיידק הליגיונלה.

הסכנה של מאגר מים מזוהם

בכל מאגר מים קיימת האפשרות של חדירת מזהם אל המאגר, המזהם עלול לשקוע אל דפנות המאגר ובכך לזהם את מאגר המים באופן קבוע. זיהום של מאגר מים יכול להתבטא בפגיעה קלה בטעם של מי השתייה, אך ההשפעות שלו על בני אדם המשתמשים במים הן מסוכנות ועשויות לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות.

חלק מן הגורמים לזיהום מים הם: צואה, שתן, אבק, גוויות של מזיקים שונים כמו למשל יונים, חרקים, עכברים, לטאות ועוד.

מאגרי מים אשר לא מתוחזקים לפי התקנות שקבע משרד הבריאות עלולים לחשוף את דיירי הבניין למחלות שונות הנובעות מזיהום המים, חלק מן המחלות האפשריות הן: סלמונלה, שלשולים, לגיונה, קוליפורם ועוד זיהומים נוספים. בני האדם נחשפים לזיהום דרך פעולות שונות בהן נעשה שימוש במים כמו: רחצה, שטיפה של מוצרי מזון, שתייה צחצוח שיניים ועוד פעולות נוספות.

מי השתייה בישראל נחשבים למים ברמת איכות גבוהה מאוד, רמת האיכות של המים בישראל גבוה כל כך בשל עבודות התשתית ובשל הפעולות הנעשות לחיטוי מאגרי המים בישראל, פעולות אלו הן הסיבה  לכך שהמים המגיעים לאוכלוסייה בישראל הם בעלי איכות גבוהה, ראויים לשתייה ואין חשש כי המים יהיו מזוהמים ומסוכנים לשתייה.

משרד הבריאות של מדינת ישראל החליט על מספר תקנות והוראות הקובעות האם מים הם איכותיים וראויים לשתייה, תקנות אלה נקבעו כדי שהאוכלוסייה הישראלית תוכל להנות ממים ברמת איכות גבוהה וכדי שהאוכלוסייה הישראלית תוכל לשתות מים ללא חשש שהם מכילים מזהמים וחיידקים.

התקנות הללו הן בעלות קשר ישיר לשימוש הנעשה במאגרי מים, לצורת הטיפול בהם ולאחזקה שלהם לאורך זמן רב, מאגר מים שלא יעמוד בתקנות לא יורשה לספק מים לאוכלוסייה הישראלית. אחת התקנות העיקריות והחשובות ביותר של משרד הבריאות לגבי מאגרי מים קובעת כי כל מאגר מים מחויב לעבור חיטוי בהתאם למועד שנקבע מראש, חיטוי המים נעשה באופן מקצועי ויסודי כדי להבטיח שהמים אכן יהיו ראויים לשתייה, כדי להבטיח שהמים לא יכילו חיידקים ומזהמים שונים כאשר הם מגיעים לאוכלוסייה.

למה צריכים לבצע חיטוי למאגרי מים?

פעולת החיטוי של מאגרי המים מבטיחה כי המים אשר יגיעו לאוכלוסייה הישראלית יהיו ראויים לשתייה ולשימוש.

כל מאגר מים בישראל מכיל כמות גדולה של מים עומדים, כתוצאה מכך יכולים להתפתח חיידקים שונים בתוך המים מכיוון שלא מתקיימת תחלופה של מים, חומרים אשר נמצאים במים עשויים לזהם אותם עד כדי כך שהמים יהיו מסוכנים מאוד לשימוש.

נקבע בחוק כי יש חובה לבצע חיטוי למאגר מים לפי מועד שנקבע מראש, אי עמידה בהוראה זו עשויה לגרום להתפתחות של חיידקים ומזהמים שונים במים ובסופו של דבר המים יהוו סכנה גדולה לאוכלוסייה.

קיימת החובה לוודא כי כל מאגר מים מתוחזק באופן שוטף לאורך כל ימות השנה, יש לוודא כי מאגר המים מטופל על ידי אנשי מקצוע מומחים לניקוי מאגרי מים, נוסף על כך חשוב לוודא כי מאגרי המים השונים מאובטחים מפני פולשים אשר עשויים לזהם את מאגר המים בכוונה.

סוג מאגר המים קובע כל כמה זמן יהיה צורך בחיטוי מאגר המים, קיימים מאגרי מים אשר צריכים לעבור חיטוי אחת לשנה, קיימים מאגרי מים אשר צריכים לעבור חיטוי אחת לשנתיים. יתרה מכך, בעת עבודות התחזוקה למאגר המים חשוב לוודא כי מבצעים חיטוי גם למערכות המים השונות לפני שמחברים אותם מחדש.

 

חיידק הליגיונלה

חיידק הליגיונלה הוא חיידק שיכול להימצא במי שתייה במידה והם לא עברו חיטוי, סביבתו הטבעית של חיידק הליגיונלה היא מים חמים, ניתן למצוא אותו במקומות שונים כמו למשל: מגדלי קירור, מערכות מיזוג אוויר של בניינים, מערכות צנרת ועוד.

המקומות בהן חיידק הליגיונלה נפוץ ביותר הם: אוניות, סאונות, בתי מלון ומגדלי קירור.

חיידק הליגיונלה לא יכול לשרוד מעל שתי דקות בטמפרטורת מים העומדת על 66 מעלות צלזיוס, בטווח מעלות של 70 – 80 מעלות צלזיוס החיידק מת במקום. לא ניתן לומר כי חיידק הליגיונלה מת בטווח המעלות הזה באופן וודאי, במערכות של צנרות מים חיידק הליגיונלה יכול לשרוד גם ב-80 מעלות צלזיוס, זאת בזכות היכולת שלו להתחבא בין מושבות של חיידקים הקיימים במשקעים של חלודה וגיר, ניתן למצוא מושבות חיידקים כאלו בתוך צינורות של מערכות מים.

מושבות החיידקים הללו עוזרות לחיידק הליגיונלה בכך שהן מסייעות לו לווסת את טמפרטורת המים וכך הוא מצליח לשרוד גם בתנאי קיצון.

חיידק הליגיונלה פוגע בבני אדם דרך מערכת הנשימה כאשר הם שותים מים מזוהמים.

מי יכול לבצע חיטוי למאגר מים?

ניקוי וחיטוי של מאגר מים יכול להתבצע רק על ידי איש מקצוע מוסמך אשר קיבל רישיון לניקוי וחיטוי מי שתיה ממשרד הבריאות. קיים איסור בחוק על כל איש מקצוע אחר או על כל אדם אחר לבצע חיטוי למאגר מים אם אין בידו רישיון והסמכה ממשרד הבריאות, עבירה על חוק זה נחשבת לעבירה פלילית.

סוגים שונים של מאגרי מים

במדינת ישראל ניתן למצוא שלושה סוגים עיקריים של מאגרי מים:

  • מאגר מים חמים – מאגר מים חמים הוא מאגר מים קטן יחסית אשר ממנו זורמים מים חמים. גודלו של מאגר מים חמים קטן מגודלו של מאגר מי שתייה. מאגר מסוג זה הוא בעל סכנות רבות יותר ממאגרי המים האחרים, זאת מכיוון שטמפרטורת המים הגבוהה היא בסיס נוח להתפתחותו של חיידק הליגיונלה. כאשר מדברים על מאגרי מים חמים פעולת החיטוי היא ללא ספק קריטית מאוד ומונעת סכנת חיים.
  • מאגר מי שתייה – מאגר מי שתייה הוא מאגר מים גדול אשר ממנו זורמים מי השתייה אל הברזים בבית. קיימים מספר גדלים למאגרי מים מסוג זה, כל מאגר מי שתייה הוא בעל פתח כניסה המאפשר כניסה של בן אדם לתוכו.
  • מגדל קירור – מגדל קירור הוא מאגר מים שתפקידו הוא לקרר את המבנה בו הוא נמצא.

דיגום מי שתייה

במדינת ישראל האיכות של מי השתייה מפוקחת על ידי משרד הבריאות באמצעות שימוש במגוון מדדים כימיים מיקרוביאליים שונים, בהתאם לכתוב בתקנות בריאות העם, תקנות בריאות העם מתעדכנות באופן שוטף. פעולת דיגום מים מסייעת לעקוב אחרי המרכיבים השונים של המים, מסייעת להבטיח כי האיכות והטעם של מי המים הם תקינים ומסייעת לשים לב לשינויים אשר קורים באיכות של מי השתייה.

כחלק מפעולת הדיגום נלקחת דגימת מים ממאגר המים, הדגימה נלקחת למעבדה והיא יכולה להתבצע רק על ידי דוגם מוסמך. הדיגום מתבצע בהתאם להוראות משרד הבריאות.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!